Debat: What’s Keepin’ It Real..? (The “Nas” Syndrome)

“I keep it real partner”. “I do it for the streets”. “Fuck them bum ass niggas, they can’t rap”.

Det evige spørgsmål. Den evige debat i Hip Hop verdenen. Keep it real. Don’t fake the funk. Jeg har et kæmpe spørgsmål til hip hop.

What’s keepin it real..?

Og ja, jeg ved præcist godt hvad mange af jer/os vil svare. Bevare lyrikken, snak om samfundsrelavante emner etc. Det var ikke det jeg spurgte efter.
I de efterhånden mange år jeg har elsket hip hop, diskuteret med mine bedste venner, random folk, familie medlemmer, om hvem jeg syntes der den bedste rapper, er der altid en ting, i blandt mange,  der kommer op.

Læs mere efter jumpet

Sellouts. Det guds forladte ord. wow, hvor er det blevet brugt ofte. Men det er heller ikke så mærkeligt. Når man hører sin favorit rapper gå fra kun at snakke om forskellige ting vedkommende ser i sit “hood”, hvor efter en multi million deal lige pludselig kun rapper om big booty bitches. Hmmm. What happened..? Imma tell you what happened.
They cought:

The “NaS” Syndrome

Lad mig tage jer tilbage i tiden. Da NaS havde vundet hjerterne hos de mest hardcore hip hop fans efter hans tidlige række albums, var snakken om “The Greatest Rapper Of All Time” begyndt i stor stil. Men. Der var sket en udvikling med hans reputation. især efter hans navne skift fra Nasty Nas, til NaS Escobar. Specielt Jay-Z, som jeg skrev om i min competition blog,  tog dybt pis på den udvikling jeg snakker om.

Quote fra The Take Over:

“Went from, Nasty Nas to Esco’s trash
Had a spark when you started but now you’re just garbage
Fell from top ten to not mentioned at all
to your bodyguard’s “Oochie Wally” verse better than yours”

Hip Hop fans var i større og større grad i tvivl om NaS stadig var real og debaten om hvorfor kvaliteten af hans albums var faldet var i fulde omdrejninger. Han var blevet mere mainstream, og lavede flere sange som var radio venlige. Og snakken blev kun mere kritisk da han udgav sange som:

“Ochie Wally”

Det her er The NaS Syndrome. Hvis en rapper har opnået popularitet i hip hop kredsene, med musik som bliver vurderet til at være conscious/mainstream/urban/gangsta rap I Hip Hop, er vi EKSTREM HURTIGE TIL AT BOKSE RAPPERE IND I KATEGORIER. Yeap..! Læs det igen. Fordi det er sandt. Når man tænker på NaS, Lupe Fiasco, Common, Talib Kweli tænker du på, realness, lyricism, power to the people”. Hvad sker der så når en af de artister laver noget der kan overvejes “mainstream/poppet..?” Yeap, u guessed it. You ain’t keepin’ it real..!

Lupe Fiasco er et offer af det her syndrome lige nu. Manden gik desværre på kompromi, med hensyn til sit L.A.S.E.R.S. album pga. Atlantic Records ikke syntes at det var mainstream nok, og ikke vil release det. Hvis i ikke har hørt albummet, skal i vide det er faktisk ok. Han holder sig stadig til sine kendte samfundsrelateret enmer, og hans lyrik er stadig cool. MEN. Med hans høje standard er det slet ikke tilfredsstillende. Men som et stand alone album er det manageable. Hans meget pop’et approach i sit nye album generelt, har været med til at det slet slet slet ikke blevet så positivt modtaget som hans tidligere albums. Hvis i ikke tror på mig, så tjek:

http://www.hiphopdx.com/index/news/id.14251/title.lupe-fiasco-responds-to-lasers-leak-and-negative-reviews

Men tilbage til “What’s keepin’ it real”. Jeg kan godt forstå at folk er skuffet over en artist lige pludselig går super mainstream. Fordi de har delvist ret..! Jeg syntes også det er mega ærgeligt hvis en artist kun laver stripclub sange pga. han vil have flere penge, og lige pludselig har glemt sin core fan base. Men hvis han ved siden af mainstream musikken, stadig laver det musik han bliver kendt for, vil jeg aldrig katagoriserer ham som et sellout. Husk, jeg snakker ikke om kvaliteten af hans/hendes musik, bare om personen er en sellout hvis han i perioder laver “mainstream” musik, ved siden af det han/hun elsker at lave.

Der er flere sider til en artist. Selv den mest hardcore gangsta rapper, chiller med en dame, som lige pludselig bliver hans kone, hvor han lige pludselig laver en love song til hende. Han er ikke en sellout på den baggrund. Den rapper, som bliver set som den næste talib kweli, er måske lige som meget til promiskuøse kvinder, som Diddy er. Lad vær med at få et hjertestop hvis han lige pludselig laver en sang med Rick Ross der hedder: I Wanna Do Something’ to that p****”. Nogle gange kommer der et dyk i niveau, med hensyn til hvor meget de har lyst til at koncenterer sig om deres lyrics og tema. Nogle gange har de lyst til at være ligeglade, og teste en masse stilarter. That’s how it is. That’s how the game works.

What Is Keepin’ It Real Then..?

Simple. KEEPIN’ IT YOU..! Hvorfor er det folk elsker 2Pac, The Notorious B.I.G, Wu Tang Clan, Busta Rhymes, NaS, Jay-Z, KRS-One, Common, Jay Electronica, J.Cole, Wiz Khalifa så meget. Pga. deres karakteristiske træk. Pga. deres stilarter. Og hvad kommer det af..? Yeap. At de er dem selv. De artister vi ser på at være repræsentiver af Hip Hop har en adskilt stilart fra alle de andre rappere der ude. UANSET hvad de rapper om. Læg mærke til dem jeg har nævnt. Nogle af dem rapper om deres fortid med stoffer (Jay-Z), hvordan de slår folk ned som de ikke kan lide (Protect Your Neck) – men sammentidigt rapper om hvordan rigtig mange har det hvor de kommer fra (Wu Tang Clan), imens nogle rapper om partying’, sticks up (Ante Up Remix) – hvor de samtidigt rapper om “the hood”, og hvordan det står til (Busta Rhymes/The Ghetto), Nogle rapper hvis de ejede verdenen i en kort stund, ville de befri alle de uskyldige sønner fra fængsel (If I Ruled The World) – hvor de ved siden af også har rappet forskellige kvinders coochi (Ochie Wally) (NaS). Jeg kan blive ved. Alle har de forskellige sider af sig selv. Som VI FANS OGSÅ HAR. Ville du nogle sinde sige Biggie var en sellout pga. han har en sang der hedder Big Poppa? Nope, fordi sammentidigt har han også lavet en sang der hedder “Juicy”. And He’s definitely keepin’ it real. Because he’s still HIM..! Jeg finder det at være lige så en phony at prøve at være den vildeste gangsta rapper, når man ikke er i NÆRHEDEN at være det i virkeligheden. Det er at være super fake. Ikke alt det andet.

So what’s the moral of the story..?

Keepin’ It Real? Is Keepin’ It You.

Tak for i vil læse med peeps. ;-)

– Kwame.

Droz Daily Steezin..!

5 Readers Commented

Join discussion
  1. Saburjhan on 03/04/2011

    Go artikel, pointen er go, vær ærlig, original og hold ud! nu skal du bare lave en artikel om hvad “hold ud” betyder.

  2. Kwame E on 03/04/2011

    Thanks Man :D Hahah, jeg kigger på den der hold ud artikel. No doubt . ;D

  3. Adeel E on 04/04/2011

    Det er sjældent at kunst og “the corporate world” går hånd i hånd. Meget ofte er udfaldet hjerteskærende og sørgeligt, både for os “kunstelsker” og selvfølgelig osse kunsteren. I den sammenhæng mener jeg at Hip Hop og specielt rap musik, har taget mere skade end gavn. uden at vide det, virker det som om at det er sværre i Hip Hop end nogen anden branche at være tro mod sin rødder og ja “keep it real”.

  4. Adeel I Naseem on 04/04/2011

    Kwame:
    Helt helt enig i at pga. populariteten af en type hip hop over den anden, kan man sige mainstream mæssigt har hip hop virkelig fået en over nakken. Men vi har faktisk på samme tid set artister som helt er sig selv ha’ stjerne succes. Som je…g selv nævner NaS, Common, Kanye West. Men der bliver stadig lavet rigtig.meget.godt. hip hop musik. Det bliver bare ikke spillet i radioen. Du kan se J.Cole. (Kender du ham..?) Den mand har udelukkende været sig selv, ingen radio hits. Men er på tur med de største kunstnere pt.

    Men tilbage til det med “mere skade en gavn”. Ja & nej. Pga. uden den kommercielle succes hip hop har lige nu, ville der være rigtig få af os der ville kende det. Og det er et faktum. Pga. da man blev fan af det i tidligere alder, især her i europa. Det var sådan man kom i kontakt med genren. Så det er et dobbelt siddet sværd. Jeg syntes bare det er for begrænsende at sige at mainstream er dårligt, punktum.Vis mere

    Adeel:
    Jeg mener (som regel) heller ikke der er noget galt med mainstream musik, hip hop eller ej, det er ikke det jeg er modstander af. Det lyder måske lidt idealistisk, men jeg synes efterhånden at pladeselskaber er blevet overflødige. Takket v…ære youtube, internettet og iTunes kan kunstner efterhånden gå udenom pladeselskaber og dermed undgå fadæser som Lupe Fiascos “Lasers”. Det godt nok ikke et særlig “hipt” eksempel, men vores kære Justin Bieber er jo et godt eksempel på hvordan man skaber sig et navn uden et kæmpe selskab i ryggen. Synes pladeselskabernes måde at opfører sig på virker grisk og usympatisk, og om man vil det eller ej, så gør de det meget svære for musiker og kunstnere at udfolde sig, og “keep it real”, fordi først og fremmest er det bundlinjen der tæller.
    Ja uden den kommercielle succes var der nok få af os der havde kendskab til Hip Hop (på godt og ondt), men idag, anno 2011 kan man passende spørger, om der stadig er behov for de dersens pladeselskaber. Jeg siger ikke at jeg har ret, og at der dermed ikke er behov for disse selskaber. Men jeg synes dog at det er et godt spørgsmål og som specielt mange talentfulde kunstnere burde spørger sig selv.

    Kwame:
    Helt helt enig min ven. Og Bieber (hahaha nice eksempel) er faktisk et stjerne eksempel. Jay-Z snakkede faktisk også om at hvis det bliver ved som det gør i dag, vil der ikke være record labels som vi kender dem idag om 10 års tid. For man behøver dem slet ikke for at blive populær og komme ud med sit musik. ;-) Nice Comment..! Flytter den ind på siden.. ! ;-)

  5. Kwame E on 04/04/2011

    Tak for the comments mayn ;-)

HAVE SOMETHING TO SAY?