LivePerformance/Anmeldelse: Young Musique @ Rust, d. 27. juli

Som mange nok ved optrådte Young Musique onsdag d. 27. juli på Rust, og i den anledning dukkede DDS selvfølgelig også op og oplevede dette spændende navn live. Selvom Rust ikke er det største venue, så blev der lagt op til en god stemningsfuld liveoptræden, hvilket man kunne mærke i det øjeblik man trådte ind i klubben. Der er sikkert mange der ikke er klar over dette, men Young har rappet i lang tid, har dog aldrig fået en form for anerkendelse før nu. Dette hænger selvfølgelig sammen med den nye bølge af unge rappere som der er kommet frem det sidste års tid, hvor Young er det seneste navn i rampelyset. Læs mere efter jumpet..

Young var sat til at optræde kl. 1, dog blev det udskudt, sådan så Rust kunne blive helt proppet før koncertstart. Det blev det sandeligt også, og så kom han endeligt på. Efter at hans mentor Majid “Jisty White” trådte ind og overtog JV bag i DJ-pulten, kom Young langsomt ud, og fik også en applaus af alle de fremmødte før at han begyndte at levere sine sange. Da jeg hørte første sang blev jeg med det samme oplslugt, og så hans optræden som at det var en rapper jeg havde fuldt i en længere periode. Hans levering, hans evne til at få publikum til at vibe med, hans udstråling, og hans sangvalg var helt emminente. Det føltes ihvertfald for mit vedkommende som om at jeg oplevede en rapper, der har været vant til at optræde foran hundredevis af mennesker. Udover det lød hans også godt live, selvom lyden på Rust ikke er kendt for at være den bedste. Blandt sangene han optrådte var “Blod, Sved & Tårer”, “Blind, Døv & Stum” og en blanding af “FOKMEDMIGNU” og “FOKMEDOSNU” som nok var sangen som de fleste kom for at høre.

Efter den sidstnævnte sang, så Young også sine ende, og sluttede af med at sige følgende til publikum: “Jeg har kun en ting i skal gå herfra og huske, er ligeglad med hvor stive i bliver og jeg håber i kommer til at hygge jer, bare husk et ord – YOUNG!”. Dybe ord fra en fra dyb rapper.

Jeg havde personligt glædet mig til at se Young optræde, da han er en af de navne som jeg personligt mener har potentiale til at blive det næste store navn i dansk hip-hop. Blev heller ikke rigtigt skuffet, men derimod kun overrasket. Udover at være en dope rapper, har han også personligheden med sig og er en stjerne når han optræder. Det kan kun blive spændende at følge det unge navn fra Århus, og se hvor langt han rækker. Det tegner dog godt, og med næsten 100.000 views på henholdsvis “FOKMEDMIGNU” og “FOKMEDOSNU” kan man ikke komme udenom at hans udvikling og buzz iblandt hip-hop tilhængere har været helt fortrinlig. Kan derfor kun forestille mig, at de næste sange vi kommer til at høre fra Young og hans talentfulde producer Kewan kommer mindst til at være ligeså gode som de 2 hits.

En negativ ting ved hans optræden var dog bare at man ikke rigtigt kendte nogle af hans sange, da det kun er “FOKMEDMIGNU” og remixen at man kender fra YouTube. De andre sange har man ikke rigtigt hørt nogle steder før koncerten. Det giver alligevel lidt ekstra at man kan synge med på artistens sange når man er til koncert, så man ikke bare står, kigger og ser fortvivlet ud. Det er helt sikkert også federe for artisten at han kan se, at hans fans rapper med på hans tekster. Det er dog en lille ting, og ikke så væsentligt da det ikke var en rigtig koncert men derimod en promo-optræden for at få skabt et større navn.

Jeg giver derfor Young 5/6 D’s

Jeg har eksklusivt filmet mig frem til 3 klip med Young, som man kan se nedenfor. Det er “Blod, Sved & Tårer”, “Blind, Døv & Stum” og “FOKMEDMIGNU”. Check it out!

Udover det skal man selvfølgeig tjekke vores interview ud med ham, hvis man ikke allerede har set det.